1. Welcome to NoFap! We have disabled new forum accounts from being registered for the time being. In the meantime, you can join our weekly accountability groups.
    Dismiss Notice

Swedish/Svenska Fapstrounats?

Discussion in 'International Discussion' started by happy08, Aug 20, 2019.

Tags:
  1. Dunamis_42

    Dunamis_42 Fapstronaut

    Vart kommer alla ifrån förresten?
     
  2. Raven King

    Raven King Fapstronaut

  3. vikingwarrior

    vikingwarrior Fapstronaut

    163
    453
    63
    Grymt :emoji_flag_se:
     
    Dunamis_42 likes this.
  4. Swedude1122

    Swedude1122 Fapstronaut

    15
    46
    13
    Tjenare,

    En till här. Känner till konceptet sen längre men första gången jag försöker mig på att snacka med andra om det istället för att sitta själv med mina tankar.

    Dag 1/90 här
     
  5. WalkingForward

    WalkingForward Fapstronaut

    Jag tror personligen inte att det är hjälpsamt att fokusera på att nå ett visst antal dagar som t.ex. 90 dagar. För då kan det bli att man blir hyperfokuserad på det, typ "jag måste stå ut i 84 dagar till, jag måste stå ut i 83 dagar till" etc.

    Jag tror inte det hade varit hjälpsamt om man t.ex. ska sluta röka/snusa/dricka alkohol att tänka att man ska försöka nå upp till att bara avstå i 90 dagar. Jag tror att man för att sluta med porr och/eller runk bör ta till strategier som har visat sig funka för att sluta med andra beroenden.

    Jag tror 2 strategier kan vara bra:

    1. Man fokuserar på att klara dagen, eller närmaste timmen/minuten. Man kan fokusera på att ta några djupa andetag/räkna till 10 och bara låta bli att just nu "give in".

    2. Man har som mindset att aldrig mer runka/kolla på porr oavsett vad. Man kan fira milstenar, som t.ex. varje vecka, när man kommer upp i 90 dagar, 100 dagar etc. Men milstenarna är något man bara passerar, inte slutmålet.

    Och man kan kombindera dom 2 strategierna.
     
    Last edited: Apr 22, 2020
  6. Tjena, va gött. Något du undrar över?
     
    Angus McGyver likes this.
  7. Swedude1122

    Swedude1122 Fapstronaut

    15
    46
    13
    Tjena,

    Dag 2 av min första 90 dagars milstolpe. @SwedishViking inga frågor i nuläget men gött att snacka med några här. Hur går det för er?
     
  8. Dunamis_42

    Dunamis_42 Fapstronaut

    Själv är jag på dag 7 och har haft en "flatline" sexuellt (alltså inge kåt alls) medans jag emotionellt sett positiva effekter från nofap. Hade tur:)
    Jag svarar gärna om du har nå frågor (om jag kan) Och hjälper gärna till på andra sätt om det finns.

    Lycka till, vi tror på dig!
     
    Angus McGyver likes this.
  9. Angus McGyver

    Angus McGyver Fapstronaut

    942
    2,821
    123
    Tack så mycket Korpkungen för att du dirigerade mig till denna sida/grupp!
     
    Raven King and Dunamis_42 like this.
  10. Angus McGyver

    Angus McGyver Fapstronaut

    942
    2,821
    123
    Härligt att det finns en tråd där vi svenskar och nordbor kan diskutera på vårt modersmål!
    Jag har själv varit POO-fri (dvs "Porr Onani Orgasm") i över två år nu då jag varit inne på hard-mode-tåget ändå sedan Februari 2018.
    Vill ni ha hjälp, råd, kontakt, tips eller dylikt är det bara att kontakta mig.

    Kan dock redan nu säga att nyckeln till att lyckas avhålla sig från porr, handtrallor och sexuella tvångstankar och begär av alla dess slag ligger mycket i att omge sig med bra aktiviteter, vanor (och även folk) i vardagen som lyfter en i det långa loppet. Att anamma och utveckla en hälsosam och holistisk livssyn är själva essensen i hela NoFap-fenomenet där man alltid måste sträva efter att bli sitt bästa jag (dvs sin bästa version) och göra små förbättringar hela tiden, en i taget för att kunna göra de större mer genomgripande förändringarna.
    Ifall allt man gör är att sluta upp med handtrallorna samtidigt som ens övriga dåliga vanor består så kommer inte denna förändring allena att vara särskilt kännbar och detta tror jag är anledningen till att många säger sig uppleva jobbiga flatlines eller liknande perioder av apati och stiltje. Själv har jag i princip aldrig upplevt en s k flatline faktiskt.
     
  11. Angus McGyver

    Angus McGyver Fapstronaut

    942
    2,821
    123
    Här har du en som du kan få hjälp, stöd och råd ifrån ifall du behöver. Passa på nu medans jag ännu (och åtminstone en tid framöver) gör det helt gratis dessutom.:D
     
    Raven King and Dunamis_42 like this.
  12. Shuffledude88

    Shuffledude88 Fapstronaut

    Hej alla! Trevligt med en svensk del av forumet. Har varit i kampen länge till och ifrån. Gjorde comeback här i November och hade över 100 dagar innan det gick snett tyvärr. Efter det en dryg månad innan streaksen har blivit allt kortare för varje gång. Nu har jag fem dagar och kämpar ganska hårt. Jobbar hemma nu i karantäntider och det kryper på mig allt mer. Vill verkligen tipsa om att ha människor runt dig, både IRL och online. Genom forumet här har jag träffat massa bra människor. Har bland annat en iMessage-tråd med fem-sex personer världen över. Träffar även en kille och samtalar varje vecka. Har även gått med i NoFaps egna accountability groups som de nyligen lanserade. Kostar en liten slant, men efter första mötet är jag väldigt positiv. Var en bra grej. Sitta en timme och snacka med likasinnade. Med kamera och allt så det blir lite mer personligt och levande. Ägaren av siten Alex sitter också med och sitter inne på mycket kunskap. Rekommenderar er verkligen att ta praktiska steg på något sätt om inte annat.

    Sedan är verktyg bra, men de är inte hela svaret. Det allra viktigaste är din egna mindset och din övertygelse om att aldrig någonsin falla tillbaka. Det är bara du som kan hitta den. Hur skulle ditt liv se ut utan PMO? Vad drömmer du om? Hitta en målbild att förankra din resa i. Och använd verktygen. Som föregående talare var inne på: skaffa positiva vanor, kanalisera ditt driv du får när dagarna blir allt fler i aktiviteter, medmänniskor eller sysslor. Träning är A och O för mig här.

    Som ni ser på min counter är inte heller min resa spikrak trots dessa insikter. Jag har haft drygt 400 dagar för några år sen, och vet hur bra jag mådde då. Vill verkligen tillbaka!

    En annan viktig grej är att inte se dig själv som ett hopplöst fall. Klanka inte ner på dig själv när det händer felsteg. Detta är något jag insett nyligen efter säkert 10 år av dåligt samvete varje gång jag fallit dit. Jag säger inte att du inte ska ställa krav på dig själv, utan att du bara måste komma ihåg att du är en bra person oavsett. Ditt värde som människa och din rätt till ditt liv står inte och faller med om du kollar porr eller inte. Det du kan göra är att ta ett aktivt beslut att bekämpa det och stå ut från mängden. Att faktiskt ta upp en kamp som alldeles för få tar upp idag. Du är grym och klarar av det här! Kör hårt vänner.
     
  13. Dunamis_42

    Dunamis_42 Fapstronaut

    Kör hårt du med shuffledude! , om du känner att suget för PMO blir alldeles för mycket så tipsar jag om att ta en kalldusch

    Lycka till nu! :)
     
    Angus McGyver likes this.
  14. Shuffledude88

    Shuffledude88 Fapstronaut

    Tack så mycket! Tog faktiskt en innan, funkar ändå sjukt bra! Gäller bara att fatta det beslutet när det stormar i skallen. :)
     
    Dunamis_42 and Angus McGyver like this.
  15. Angus McGyver

    Angus McGyver Fapstronaut

    942
    2,821
    123
    Annars är en bra avledningsmanöver (när suget, tvångstankarna och begären kommer plötsligt, oväntat och vägrar att släppa greppet) att aktivera sig fysiskt med någon form av explosiva övningar direkt på stället, t ex armhävningar, upphopp, situps, plankan, dips, osv.
    Än bättre är ifall man kan följa upp det efteråt med en kortare snabbpromenad eller löpruna, helst utan hörlurar eller någon form av elektronik då sinnesnärvaron är otroligt viktig för att mota begären i grind. Att försöka fly undan dem, trycka bort dem eller låtsas som att de inte finns leder oftast till att de kommer tillbaka ännu starkare och pockar på din uppmärksamhet.
    Har man inte möjlighet till detta (när man sitter på bussen, tåget, flyget eller dyl) så fungerar alltid någon form av intellektuell stimulans som bokläsning, korsord, sudoku eller problemlösning av allehanda slag. Själv läser jag väldigt mycket böcker jämfört med gemene man (en bok i veckan faktiskt) och det är något av det absolut bästa du kan göra för att ta ditt liv i rätt riktning och bli en bättre, mer bildad, starkare, skarpare och mer komplett man. Särskilt i dessa tider när koncentrationsförmåga, uppmärksamhet och tålamod är egenskaper som blir alltmer värdefulla och eftertraktade när alltfler förlorar sig i sina telefoner och tappar kontakten med den fysiska världen utanför.
    En man som kan läsa men aldrig gör det har De Facto inte särskilt många fördelar jämfört med en analfabet.
    Bland de många fördelarna som tillkommer är bl a ett utökat ordförråd, förbättrad koncentrationsförmåga, ökad kunskap, ett vidgat (och sundare) perspektiv på tillvaron, och en förbättrad och bibehållen språkvård. Ända sedan jag började läsa betydligt mer är jag inte alls lika slarvig, hafsig och obekymrad om vad jag faktiskt skriver ned och framförallt vårdar jag språket betydligt mer, både i tal och skrift.

    Därför kan jag inte nog betona vikten av att samtidigt läsa/studera lite filosofi emellanåt, allra helst antik sådan eftersom de visdomsord som de gamla romarna och grekerna yttrade för över två årtusenden sedan är ytterst gångbara och karaktärsdanande och håller än idag.
     
  16. Raven King

    Raven King Fapstronaut

    Jag håller med dej, Angus. Jag har bytat ut dataspel med böker. Bra att ni deler, alla i hop. Vad om vi startar en svensk Whats-App tråd? Jag ar norsk, men tycker det ar roligt at prata med andra skandinaver.
     
    Dunamis_42 and Angus McGyver like this.
  17. Shuffledude88

    Shuffledude88 Fapstronaut

    Är nere och slirar ordentligt nu dessvärre. Har jobbat hemma många dagar och känner verkligen att jag tappat det mer och mer sista dagarna. Idag edgade jag en massa och till slut nu, trots att jag ändå tog mig ifrån det, relapsade jag. Som jag sa i inlägget ovan kommer jag från en längre streak och nu blir det bara kortare och kortare. Trots alla möjliga hjälpmedel och bra människor omkring mig. Jag är helt öppen med det inför dessa. Ändå gör jag såhär. Nåväl, på sätt och vis var dagen en relapse redan från början utan O.

    Denna motgång är nu bakom mig och jag blickar framåt mot en kväll och en helg. Finns ingen vits i att döma mig själv för hårt. Det har jag gjort alldeles för mycket förr. Säger inte att jag inte bryr mig, men vill bara stå upp nu och fortsätta gå mot den här stormen. Jag har gjort det förr och ska dit igen.
     
    synchros and Dunamis_42 like this.
  18. Raven King

    Raven King Fapstronaut

    Det som hjalapade mej i början, var att stenga av Internet i en til två veckor. Man har så lite sjalvkontroll i byrjan av NoFap, at det er farlig at vara online. Det er som att en alkoholiker skulle vara på en bar og inte dricka alkohol. Jag vet du kan finna tilbaka til frihet från porr, broder.
     
    Dunamis_42 and Shuffledude88 like this.
  19. vikingwarrior

    vikingwarrior Fapstronaut

    163
    453
    63
    Ja vart ska man börja.. Känner att jag behöver skriva av mig lite. Jag har "försökt" att bli runk och porr fri sen så många år tillbaka så jag tror inte ens på mig själv längre när jag säger att jag ska bli fri. När fan ska jag vakna upp på riktigt och börja kämpa emot till 10000000%... Just nu är jag verkligen på botten. Fyller 24 år till hösten och bor fortfarande hemma. Är mer otränad än jag någonsin varit. Jag måste börja förbättra mig nu annars vet jag inte hur det här slutar. Vet inte vad jag vill få ut med det här inlägget mer än att det får bli startskottet till något nytt.
     
    Shuffledude88 and Dunamis_42 like this.
  20. Angus McGyver

    Angus McGyver Fapstronaut

    942
    2,821
    123
    Nu utgår jag bara från min egen personliga erfarenhet här men jag försökte inte ens på allvar att bli runk- och porrfri förrän jag var nästan 29 år gammal och det som fick mig att börja göra den resan var primärt den personliga krasch (och förtida 30-årskris) jag upplevde ungefär 1 1/2 år innan 30-årsdagen. Åratal av porrbruk, självömkan, negativt tänkande och känslor av frustration och hopplöshet hade till sist ackumulerat såpass mycket att det hade blivit outhärdligt.

    Det var först vid nyåret 2016/17 som jag på allvar kände att en riktig förändring behövde komma till skott men jag hade ingen om hur jag skulle börja. Det som jag gjorde var att göra förändringarna en i taget (dvs en liten förändring åt gången) och när du gör dessa till vanor så börjar du få drivkraft framåt som gör att du lättare och mer automatiskt kan genomföra de större och svårare förändringarna.
    Bara en sådan sak som att äta mer frukt och grönt (och mindre socker och skräpmat) dagligen påverkar din tankeverksamhet otroligt mycket, vilken är anledningen till att jag lever i princip sockerfritt idag. Vete och vetemjöl är en annan bov som raskt höjer ditt insulin och därefter blodsocker och vill få dig att äta betydligt mer än du annars skulle göra.
    Många av proteinerna i vete gör att det också är starkt beroendeframkallande och inflammationsbildande bl a. Det påverkar i högsta grad din tankeverksamhet, allt som snurrar inuti den och hela kroppen i slutändan.
     

Share This Page