1. Welcome to NoFap! We have disabled new forum accounts from being registered for the time being. In the meantime, you can join our weekly accountability groups.
    Dismiss Notice

Swedish/Svenska Fapstrounats?

Discussion in 'International Discussion' started by happy08, Aug 20, 2019.

Tags:
  1. Swedude1122

    Swedude1122 Fapstronaut

    15
    46
    13
    Tjenare,

    Snyggt att ni håller liv i tråden. Min senaste månad har varit mycket stressigt pga. jobb, flytt mm. samt många relapses. Men nu är det semester och dags att ta tag i mitt liv igen. Har en super trevlig AP som trots mina relapses fortsätter att stötta mig. Några här som också nyligen har fått sommarledigt?
     
  2. Raven King

    Raven King Fapstronaut

    Hur är läget, grabbar? Vad gör ni i sommar?
     
    Bethelightinmyheart likes this.
  3. kragilo

    kragilo Fapstronaut

    16
    24
    3
    Ska påbörja studier på högskola i en annan stad och ännu inte hittat boende. Känner mig stressad och ångesten kommer krypande, detta är ett typiskt tillfälle som jag hade tagit ut de negativa känslorna på porr och onani i livet innan nofap. Nu tas det ut genom att ligga på soffan och käka choklad, spela tv-spel och tycka synd om sig själv.. Inte bra, men betydligt bättre än att kolla porr iafall. Kanske skulle vara bättre att ta en promenad och bearbeta tankarna istället för att fly verkligheten.

    Hur hanterar ni motgångar och negativa känslor?
     
    Bethelightinmyheart likes this.
  4. Bethelightinmyheart

    Bethelightinmyheart Fapstronaut

    140
    508
    93
    Hallå boys/Kragilo!

    Spännande med studier! Är du spänd av förväntan eller både och.

    En promenad låter klart som ett uppsving över tv-spel, per se.
    Generellt så tror jag det varierar utifrån en rad olika faktorer; vilken dagsform jag är i och om det är något särskilt på g som jag inte är van vid att hantera. Normalt så tror jag att jag tenderar suga i mig negativa sentiment alldeles för lätt och överanalysera/grubbla/övertänka. Det är nog normaltillstånd för mig. Fast jag vill såklart ändra på det!

    Lite samma lika med motgångar: de tenderar fastna för lätt för det är så jag predisponerats.
     
    kragilo likes this.
  5. Bethelightinmyheart

    Bethelightinmyheart Fapstronaut

    140
    508
    93
    Förresten, nån mer som är intresserad av en stödgrupp på typ whatsapp eller dylikt? Kontakta mig kan vi se vad vi kommer fram till!
     
    Angus McGyver and kragilo like this.
  6. kragilo

    kragilo Fapstronaut

    16
    24
    3
    Jo, klart man är förväntansfull, men stressen med boende förtar lite av det roliga med att börja studera. Men det kommer, som allt annat, att lösa sig tillslut på något sätt. Motgångar är ju karaktärsbyggande så man får väl se det på det sättet om inte annat. Stödgrupp låter som en jättebra grej, är absolut intresserad!
     
  7. Bethelightinmyheart

    Bethelightinmyheart Fapstronaut

    140
    508
    93
    Här eller via någon annan media :)?

    Tänker mig det vore bra hantera det utifrån ett renodlat svenskt perspektiv ändå, eftersom situationen i Sverige är rätt unik.
     
  8. Shuffledude88

    Shuffledude88 Fapstronaut

    Jag har redan typ två-tre AP-sammanhang haha, men hade gärna varit med i en svensk grupp. Iallafall testa på det, vet inte hur aktiv jag kan lova att jag är.
     
    Bethelightinmyheart likes this.
  9. Bethelightinmyheart

    Bethelightinmyheart Fapstronaut

    140
    508
    93
    Verkar vara jävligt ljummet, milt sagt, intresse för den här tråden och en renodlad svensk grupp.

    Tänker mig att man lär vara en minst 5 stycken för att jag räknar kallt med avhopp och att folk viker av inom inte alltför lång tid.
     
  10. Angus McGyver

    Angus McGyver Fapstronaut

    942
    2,821
    123
    Tjenare! Jag är ganska intresserad av en sådan stödgrupp. Jag behöver inte så jättemycket stöd själv (då jag varit PMO-befriad i snart 2 1/2 år nu) men kan ge lite tips om råd kring det och det allra mesta i hur man utvecklar sig själv, mår bättre i största allmänhet och blir en vinnare i livet (med vinnare avses en sådan som inte klagar utan lagar efter läge och gör det bästa han kan utifrån sina förutsättningar och når upp till sina högre mål).
    Vissa saker och råd kan jag givetvis ge bort gratis men vill ni ha en mer utförligare och detaljerad rådgivning på en halvtimma eller upp så måste jag dessvärre ta betalt eftersom min (liksom er) tid är begränsad. Därför kommer jag inte kanske att kunna svara på allting men jag hoppas att ni har förståelse för detta.

    MVH Angus
     
    oretna likes this.
  11. Angus McGyver

    Angus McGyver Fapstronaut

    942
    2,821
    123
    Jag kan ärligt talat inte ge särskilt bra svar på frågor om just flatlines eftersom jag knappt haft några själv faktiskt. Tror att det berodde på att jag hade redan ganska sunda vanor i mitt liv när jag påbörjade min NoFap-resa för snart 2 1/2 år sedan. Enda gångerna jag verkligen kände mig nere och deppig under denna tid (och kanske upplevde något som kan liknas vid en flatline) var några gånger när jag var på semester och frångick många utav mina normalt sett goda vanor. Dvs, jag tränade inte ordentligt, åt onyttigt (för mycket socker och bröd bl a), glömde bort att läsa ur mina böcker, fipplade för mycket med elektroniken, etc.
    Det handlar mycket om att bygga upp bra vanor och bra rutiner kring det mesta du gör och tar dig an i livet och för att du över tid inte bara ska fortsätta vara runkfrí men även må fantastiskt så måste du fortsätta och utveckla dina goda vanor och sträva framåt mot ännu större och högre mål. Det är när du växer som människa, utmanar dig själv och underhåller de bra vanorna under din NoFap-tid som du kan fortsätta att bli hög på livet och fortsätta att ha mycket av den där euforiska känslan du hade i början.
    Bättre förslag än såhär kan jag nog dessvärre inte ge dig i dagsläget men jag hoppas att det gav dig något användbart.
     
  12. Stereoplupp

    Stereoplupp New Fapstronaut

    1
    1
    3
    Hej! Är ny på forumet. Vill bli av med mitt porrberoende och hittade denna sida. Just nu är jag en slav under porren. Det tar över mitt liv totalt. Har ni några tips hur man börjar en väg mot ett sundare liv?
     
    kragilo likes this.
  13. Angus McGyver

    Angus McGyver Fapstronaut

    942
    2,821
    123
    En bra början är att sysselsätta dig med aktiviter som kräver mycket energi och intellektuell kapacitet för då får du varken tid, intresse eller ork att handtralla, än mindre att kolla på porr. Jag håller själv på att starta upp ett företag med syftet att bl a ge män de verktyg som behövs för att ta sig ur många moderna fällor och istället bli sina bästa jag. Ett måste för att kunna bli sitt bästa jag är sublimering (det som på engelska kallas för "sex transmutation).
    Jag skulle kunna ge hur mycket tips som helst på verktyg som du kan använda men jag kan åtminstone börja med att ge dig följande:
    Fysisk träning där du åtminstone två gånger i veckan kör så hårt (i minst 15-20 minuter) att du bara vill dö är rena dunderkuren mot ansamling av sexuell energi eftersom energin får ett bra och värdigt utlopp. Än bättre är ju ifall du kan kombinera detta med kampsport av något slag där du inte bara lär dig att få/ge stryk utan får öva upp självkontrollen en hel del.
    Smärtan härdar dessutom både kroppen och själen och får vardagens övriga bekymmer, svårigheter och utmaningar att blekna i jämförelse.

    Kombinerar du regelbunden fysisk träning med intellektuell sådan (främst genom bokläsning och skrivning) kommer du snart att finna vad du är bra på och vilja fortsätta på den banan. Du kommer att märka hur dessa nyvunna intressen får porren att långsamt tyna bort. För bästa effekt förutsätter det också att du äter rätt mat åtminstone 5-6 dagar i veckan.

    Vill avsluta med att det är först när du har ett mål, syfte och mening med ditt liv, som du sedan arbetar mot (ett steg i taget) som du känner att du lever och inte bara är en levande död, som dessvärre de flesta moderna människor är idag.
    Skicka mig gärna ett meddelande ifall du är intresserad av att veta mer.
     
    kragilo likes this.
  14. JosefN

    JosefN Fapstronaut

    Mitt längsta rekord utan porr var 4 månader fram till för två veckor sedan, sedan föll jag för frestelsen, men bara en gång. Sedan oktober förra året har jag kanske kollat porr totalt 5-6 gånger. Innan dess och sedan mina tidiga tonår (är 35 år) kollade jag på porr åtminstone två-tre ggr i veckan. Ingen storkonsument jämförelsevis, men det var tillräckligt problematiskt. Så jag bestämde mig för helt enkelt sluta förra hösten. Det gick från och till, men i maj fick jag nog av att falla dit och så gick jag med i NoFap. Med detta vill jag ha sagt att man KAN verkligen sluta, bara man bestämmer sig. Att gå med här är ett utmärkt första steg!

    Efter ca 90 dagar märkte jag att mina ”cravings” började matta av nästan helt och nu, två veckor efter att jag föll, är jag tillbaka på banan igen. Tänker nästan aldrig på porr. Några sekunder kan frestelserna/suget komma, men så viftar jag bara bort det. Dit kommer du också att komma. Det gäller bara att bestämma sig, och hitta aktiviteter för att tänka på annat.
     
    Last edited: Sep 29, 2020
    Bethelightinmyheart and kragilo like this.
  15. kragilo

    kragilo Fapstronaut

    16
    24
    3
    Har en fråga till kanske primärt Angus. Kommer man någonsin till en punkt då man äcklas av porr och isåfall hur lång tid tar det ca? Jag har varit porrfri ett antal månader nu, men känner att jag blir frestad till att kolla porr väldigt lätt genom diverse bilder på t.ex. instagram. Vill få känslan av att verkligen avsky porrindustrin och som sagt vara äcklad av det. Det kanske är en utopisk idé a lá clockwork orange, men är lite nyfiken på om det går att ändra tankesätt kring porr. Idag är jag tyvärr snarare närmast likgiltig till porrindustrin om sanningen ska fram.
     
    JosefN likes this.
  16. JosefN

    JosefN Fapstronaut

    Nu var inte frågan till mig och jag har ingen erfarenhet till att ha kommit dithän, men jag tycker ändå mig märka att viss typ av porr som jag sett på har börjat kännas motbjudande, och samtidigt har också en allmän medvetenhet om porrindustrins ondska (jo, det skulle jag påstå) vuxit fram. MEN, tänker jag, vi är ju sexuella varelser. Sex kommer alltid fascinera oss: nakna kvinnor, ”the good old in and out” - så frågan är: är det möjligt att helt äcklas av det utan att först bli helt avsexualiserad och ”mentalt celibatär”? Jag tror inte det, men däremot kan det osunda beroendet av det försvinna.
     
    kragilo and Bethelightinmyheart like this.
  17. Bethelightinmyheart

    Bethelightinmyheart Fapstronaut

    140
    508
    93
    Jag tänker inte betala för att få en tillfriskande-partner tänker jag bara säga, men om någon är intresserad köra mer broderligt och utan direkt förväntningar är jag beredd att testa! PM isåfall.
     
    synchros, Swedude1122 and JosefN like this.
  18. thekristetutseende

    thekristetutseende New Fapstronaut

    1
    1
    3
    Hej! Sorry att jag kraschar tråden så här, men jag har en fråga. Jag har själv haft en del problem med porrberoende och alltid varit nyfiken på NoFap – fast bara på avstånd. Nu pluggar jag journalistik i Stockholm och skulle vilja göra ett arbete om NoFap och porrberoende. Så jag tänkte fråga om någon här skulle vilja träffas och prata om deras "resa" – eller om ni vet någon annan som skulle vilja vara med i ett kort reportage. Det går såklart alldeles utmärkt att vara anonym och det är bara till skolan (inget som kommer publiceras offentligt alltså). Skicka ett PM om ni, eller någon ni känner, vill veta mer. Det är bara att fråga på. Tack på förhand. Allt gott!
     
    kragilo likes this.
  19. kragilo

    kragilo Fapstronaut

    16
    24
    3
    Intressant, alltid bra att belysa problematiken kring porr och marknadsföra nofap lite ;) Bor dock ej i Stockholm längre, men jag tar gärna emot mer information kring ditt projekt och kan isåfall besvara frågorna skriftligt.
     
    Screaming Eagle likes this.
  20. oretna

    oretna Fapstronaut

    210
    262
    63
    Hej, råkar nån veta om det finns en svensk grupp för nofappare i Telegram? Om inte, så borde det finnas? Tror man överhuvudtaget på accountability?
     

Share This Page